Macam Mana Nak Workout Dalam Bulan Puasa?

2:04 PM


Time puasa ni la best kalau nak workout.. Kenapa best?

Actually, puasa tak menghalang aktiviti workout. Sebab tu kita disarankan untuk mengambil sarapan pagi, kalau time puasa, kita kena sahur..

Ini adalah sebab, time sahur/breakfast adalah waktu paling penting untuk badan menyerap segala khasiat dalam makanan seperti protein, karbohidrat, serat, vitamin dan sebagainya. So, time sahur sangat digalakkan korang mengambil makanan yang seimbang utnuk beri tenaga kepada korang di siang hari.

Healthy breakfast
Tempoh penyerapan zat-zat makanan tu dianggarkan bermula sejam selepas kita makan sehingga waktu tengahari. Mesti penat kan kalau nak workout petang2 sebab tengahari tak makan? Jawapannya TIDAK. Waktu tenggahari sampai ke petang, badan kita boleh rehat dari aktiviti pencernaan di samping dapat memberi fokus dalam proses membina otot. Bila tiba waktu petang, badan kita akan lebih bersedia untuk aktiviti yang dapat merangsang pembinaan otot atau dengan kata laen, workout/heavy training.

Bila otot kita dirangsang oleh aktiviti2 yang melibatkan penggunaan otot, maka kita akan cepat rasa penat (bagus untuk kesan yang maksimum). So, bila badan dah tak larat untuk workout, berhenti sebentar untuk rehat. Dan sambil2 rehat, dah masuk waktu berbuka. hehe..

Tapi, untuk berbuka kita jangan la terus makan makanan berat, sebaliknya amalkan berbuka dengan minum protein shake. Ini adalah kerana, badan kita akan lebih cepat menyerap protein untuk pembinaan otot diwaktu badan penat dan exhausted. Selepas minum protein shake, rehat dulu 10-15 minit sebelum makan heavy meal.

Insyaallah dengan diet yang saya ajarkan ni, badan anda akan tetap maintain fit walaupun dalam bulan puasa..

Selamat mencuba..

You Might Also Like

0 comments

Powered by Raja Eyrie. Powered by Blogger.

Featured Post

Kontraktor Rumah Penipu, Scammer Dan Mesti Di Ban Orang Malaysia

Hati-hati dengan kontraktor rumah tidak berdaftar! Di bawah adalah list kontraktor rumah yang giat menipu dan melarikan duit pemilik-pemilik...

Disable text selection (prevent copy and paste)