Diet Yang Silap

11:27 AM

"Saya tengah diet!!!"

 

Memang bagus bila cakap tengah diet, tapi bila bertanya, macam mana diet? ‘saya tak makan’ ‘saya puasa’ ‘tak makan breakfast‘ ‘lepas pukul 6 tak makan’ ‘hari ini makan oat 6 sudu’ ‘saya tak makan nasi dah 3 bulan’. Alasan seperti ini dah menjadi tabiat sehari – hari.

Tahukah anda, jika anda tak makan, atau skip meal, metabolisme badan akan menurun dan menyebabkan lagi sukar pembakaran untuk berlaku? Seeloknya makan sikit-sikit tapi banyak kali. Cukupkan keperluan kalori dalam sehari, sebagai contoh, mungkin anda perlukan 1500 kalori sehari, janganlah hanya makan 20 kalori sehari. Keperluan asas badan pun belum cukup.

Untuk tidur pun perlukan kalori. Tiada masalah sebenarnya sekiranya ingin makan malam. Makan malam tak menyebabkan kegemukan jika tak melebih jumlah kalori yang diperlukan dalam sehari. Skip meal boleh menyebabkan kegemukan. Mana yang anda mahu? Pilihan di tangan anda.



Sumber: darkbatman [dot] com

You Might Also Like

0 comments

Komen anda:

Powered by Raja Eyrie. Powered by Blogger.

Featured Post

Kontraktor Rumah Penipu, Scammer Dan Mesti Di Ban Orang Malaysia

Hati-hati dengan kontraktor rumah tidak berdaftar! Di bawah adalah list kontraktor rumah yang giat menipu dan melarikan duit pemilik-pemilik...

Disable text selection (prevent copy and paste)