20 Tempat Menarik di Kuala Lumpur (Terbaru 2020)

4:50 PM

Ibu negara Malaysia, Kuala Lumpur merupakan sebuah kota yang hidup tidak kira siang atau malam. Di sekitar kota ini ada sahaja yang menarik untuk dilakukan tak kisahlah secara percuma atau berbayar, tua ataupun muda, rajin tak rajin nak discover je sebenarnya.

Sangat banyak aktiviti menarik untuk dibuat di bandaraya yang bertaraf dunia ini. Dari aktiviti yang lasak ke aktiviti yang santai, banyak yang sesuai untuk dilakukan bersama keluarga. Di sini, kami senaraikan 64 tempat menarik di Kuala Lumpur untuk dilawati, jangan buang masa lagi, jom kita terokai kota yang penuh warna-warni ini!

20. District 21

Keluasan playground ‘orang dewasa’ District 21 yang terletak di IOI Mall Putrajaya ini adalah 70,000 kaki persegi, bayangkan betapa banyaknya aktiviti interesting yang berlaku di satu tapak yang sama ni.

Kalau anda suka menonton American Ninja Warrior ataupun Fear Factor dan sudah lama teringin nak merasa sendiri bagaimana nervous dan syoknya buat semua ni, District 21 adalah lokasi yang sempurna!

Antara aktiviti-aktiviti yang boleh anda buat untuk mengepam adrenalin anda adalah seperti Sky Trail, The Maze, Power Station untuk mencuba wall climbing, Roller Glider untuk merasai pengalaman ber’flying fox’, Go Pedal untuk bermain go kart, Pump Track untuk bermain basikal, skuter ataupun skateboard, Launch Pad untuk anda yang suka bermain trampolin tapi ini versi yang gempak punya, Free Fall, Low Ropes dan akhir sekali Tubby Ride.

Semuanya membuatkan jantung anda berdetak laju. Kalau anda datang bersama anak-anak kecil, jangan risau sebab terdapat juga permainan yang disediakan untuk mereka di mini playground dan juga carousel.

19. Taman Burung Kuala Lumpur

Banyak tarikan yang terdapat di Taman Tasik Perdana Kuala Lumpur, dan salah satunya adalah Taman Burung ini dengan tapak yang berkeluasan 20.9 ekar. Di sini, anda dapat melihat sangkar habitat burung-burung yang eksotik yang didatangkan daripada seluruh dunia. 

Taman Burung Kuala Lumpur ini terbahagi kepada 4 zon yang berbeza. Anda dapat melihat burung-burung berterbangan bebas dalam Zon 1 dan Zon 2, di Zon 3 pula merupakan habitat bagi burung-burung enggang, dan di zon yang terakhir sekali iaitu Zon 4 adalah tempat pertunjukan burung dan juga tempat pembiakannya.

Lagi satu sebab kenapa anda kena melawat Taman Burung Kuala Lumpur ini adalah kerana ia merupakan yang terbesar di dunia. Pencinta burung tunggu apa lagi?

18. Petrosains

Dengan keluasan 7,000 kaki persegi, banyak sekali yang dapat anda dan keluarga terokai di Petrosains ini.

Antara pameran yang terdapat di sini adalah Dark Ride (persembahan audio visual dari zaman pra-sejarah sehingga ke zaman moden di Malaysia), Space (pameran tentang sains angkasa lepas), Speed (pameran kereta Formula 1), Molecule Nano World, 3D Theatre dan banyak lagi.

17. Pusat Sains Negara

Pusat Sains Negara ini dibuka pada tahun 1996 dan dirasmikan oleh Perdana Menteri pada ketika itu iaitu Tun Dr Mahathir bin Mohamad. Pameran sains di sini dibahagikan kepada beberapa bahagian berbeza mengikut tema.

Konsep yang digunakan di Pusat Sains Negara adalah untuk menghubungkan penemuan saintifik dengan alam sekitar, nilai-nilai agama, ilmu dan lain-lain lagi yang berkaitan dengan aplikasinya dalam kehidupan seharian manusia.

Bagi anda yang tak begitu meminati subjek sains pun pasti akan teruja dengan cara-cara info sains dan teknologi disampaikan kepada pelawat di pusat sains ini yang penuh dengan kreativiti.

16. Petaling Street

Percutian yang paling heaven adalah bila dapat berjalan-jalan sambil bershopping dalam harga bajet. Kalau ini yang anda ingin lakukan, luangkan masa untuk menuju ke pasar malam di Petaling Street. Segala macam barangan diniagakan di sini, dari t-shirt, jam murah, beg, tali pinggang dan sebagainya.

Tapi ingat, anda wajib nego dengan para peniaga sebab kebiasaannya mereka meletakkan harga yang 3 ke 4 kali lebih mahal daripada kos sebenar. Kalau pandai bernego, barulah syok nak beli macam-macamkan?

Dah penat tekak bertawar-menawar dengan peniaga? Anda boleh menghilangkan kepenatan dengan menikmati hidangan atau minuman yang dijual di sini. Pastikan makanan yang dijual halal terlebih dahulu.

15. TAPAK Urban Street Dining
 
Dah puas berjalan-jalan, mesti rasa lapar kan? Tapi masalahnya tak pasti nak makan apa, masakan western ke, Itali ke, Mexico ke, Mediterranean ke atau tempatan? Tak perlu pening kepala, datang je ke TAPAK Urban Street Dining. Segala jenis makanan dijual di sini dalam harga dari sekitar RM5 ke RM20.

Terletak bersebelahan dengan Corus Hotel dan tidak jauh dari menara berkembar KL, TAPAK Urban Street Dining dikatakan menempatkan dalam sekitar 20 ke 25 buah food truck.

14. The River of Life

Tersenarai antara 10 waterfront terbaik di dunia, The River of Life yang terletak berdekatan dengan Pasar Seni dan Chow Kit ini menawarkan pemandangan yang cukup mengujakan.

Sekiranya anda sampai sebelum mentari terbenam, anda dapat melihat pemandangan di sekitar dengan jelas di mana terletaknya sungai dengan air pancuran serta laluan yang cantik. Di dalam air ini juga anda dapat melihat ikan Koi berenang dengan riang.

Pada waktu malam, iaitu selepas pukul 8 malam, cahaya di sepanjang waterfront ini mula menyala dengan gaya yang bersesuai dengan muzik, seri keindahan pemandangannya ditambah lagi dengan latar belakang bangunan di sekitar yang turut memancarkan cahaya.

13. Museum of Illusions Kuala Lumpur

Ilusi di Illusion 3D Art Museum masih tak cukup lagi? Mai datang ke Museum of Illusions Kuala Lumpur. Apa ilusi mata yang anda pernah dengar sebelum ni? Segalanya dapat dirasai di sini.

Antara ilusi yang dapat anda lihat atau cuba secara live di muzium ini adalah Hollow Face Illusion, Rubin’s Vase, The Bottomless Pit, The Chair Illusion, Stereogram, Ames Room, The Vortex Tunnel, Infinity Room, Anti-gravity Room, Holograms dan banyak lagi!

12. Aquaria KLCC
  Aquaria KLCC yang terbesar di dunia ini terletak di dalam salah satu bangunan yang tertinggi di dunia, apa lagi sebab untuk anda tidak datang ke sini? Menempatkan lebih daripada 150 spesis hidupan laut.

Yang menjadi tarikan utama di akuarium ini adalah ikan jerung, ular laut, kuda laut dan lain-lain lagi. Pengalaman ke akuarium ini pasti akan menjadi pengalaman yang sangat indah buat ahli keluarga anda.

Selain daripada melihat hidupan-hidupan laut ini yang terbahagi dengan kaca akuarium, anda juga boleh menyertai program Diving with Sharks yang mana sekiranya anda memiliki lesen menyelam anda boleh mendekati jerung ini di dalam air, kalau tak ada lesen pun anda masih boleh menyertai program Cage Rage di mana anda akan dimasukkan di dalam sangkar yang akan diselamkan di dalam air.

Jangan risau ya, sebab ikan jerung di akuarium ini telah dijinakkan dan selamat untuk didekati. Pengalaman yang pasti menyeronokkan!

11. Kuala Lumpur Upside Down House
 
Rumah terbalik yang terletak di Menara Kuala Lumpur ini adalah yang pertama di Kuala Lumpur dan merupakan rumah terbalik yang tertinggi di Malaysia. Kesemua kedudukan barangan tidak kira dari luar mahupun dalaman rumah ini adalah dalam kedudukan yang terbalik.

Unik dan pastinya satu pengalaman yang mengujakan terutama bagi kanak-kanak. Daya tarikan Upside Down House ini bukan sahaja pada rekaannya yang melawan graviti dan tak masuk dek akal, tapi juga dengan penggunaan warna-warninya yang begitu ceria, memang syok untuk bergambar kalau dah sampai ke sini.

10. Taman KLCC
 
Kalau anda ke KLCC jangan lupa untuk bersantai di Taman KLCC. Penuh dengan kehijauan, lanskap taman ini telah direka bentuk oleh Roberto Burle Marx, seorang arkitek lanskap Brazil yang terkenal di dunia, dikatakan bahawa ini merupakan hasil seni agungnya yang terakhir sebelum pemergiannya.

Taman yang berkeluasan 50 ekar ini turut memiliki laluan joging, ruang santai, hiasan air terjun, kolam, tasik dan taman permainan kanak-kanak. Waktu yang paling menarik untuk lepak di taman ini adalah pada waktu malam dan waktu ketika pertunjukan air diadakan iaitu setiap hari semasa tengah hari dan senja.

9. Hutan Simpan Bukit Nenas (Taman Eko Rimba KL)
 
Hutan Simpan Bukit Nenas ini adalah hutan simpan yang paling tua di Semenanjung Malaysia. Dikenali sebagai ‘green lung’ Kuala Lumpur kerana terletak di tengah-tengah bandaraya metropolitan yang dipenuhi bangunan tinggi. Sebagai hutan yang tertua di semenanjung, anda dapat melihat pelbagai jenis flora dan fauna di sini, bagaikan jauh dari kota.

Anda boleh ke sini bersama keluarga kerana hutan ini turut lengkap dengan pelbagai kemudahan seperti pondok untuk bersantai, padang permainan, tempat berkhemah dan laluan joging. Bolehlah anda merancang bersama keluarga untuk ke sini kalau tiada apa-apa untuk dibuat pada hujung minggu.

8. Taman Rusa dan Kancil
 
Juga terletak di Taman Tasik Perdana, taman yang berkeluasan 1.5 hektar ini menempatkan rusa-rusa yang didatangkan dari Belanda dan kancil. Anak-anak anda boleh memberi makan kepada haiwan-haiwan ini.

Pemandangan sekitar taman ini juga agak menarik untuk anda bergambar. Taman ini tidaklah segempak zoo negara, kemasukan pun percuma sahaja, tapi seronok juga dapat melihat haiwan yang rare ini dengan lebih dekat kan?

7. Pasar Seni
 
Untuk anda yang menyukai barangan hasil kraftangan, Pasar Seni ataupun Central Market adalah lokasi yang wajib dikunjungi.

Menawarkan banyak pilihan barangan tempatan, anda pasti rambang mata terutamanya apabila melihat harga yang ditawarkan masing-masing tak nak kalah untuk mendapatkan pelanggan. Sudahlah begitu, sejuk lagi tu dengan penyejuk udara di seluruh pasar ini, anda dapat membeli-belah dalam keadaan yang selesa sekali.

Kalau dah penat membeli-belah, anda boleh ke tingkat satu Pasar Seni ini untuk makan di gerai-gerai yang terdapat di sini. Lepas makan, kalau anda nak cuba mencanting batik pun ada di sini.

6. Taman Tasik Titiwangsa
 

Taman tasik ini agak terkenal dalam kalangan warga kota Kuala Lumpur untuk bersantai menenangkan fikiran. Di sini terdapat beberapa buah tasik yang luas di tengah-tengah taman.

Di tasik ini anda boleh melakukan aktiviti menarik seperti menaiki paddle boat dan bermain Unexs waterball. Selain itu, tasik ini turut lengkap dengan pelbagai kemudahan seperti taman permainan kanak-kanak, laluan joging, trek kereta kawalan jauh dan kemudahan menunggang kuda. Agak meriah jugalah taman tasik ini kalau di hujung minggu.

Untuk anda yang datang untuk bersantai, terdapat beberapa gerai yang menjual makanan dan minuman di sekitar taman tasik untuk dibeli sambil menikmati pemandangan sekeliling.

5. Illusion 3D Art Museum
 

Jom tenggelam dalam dunia ilusi di Illusion 3D Art Museum. Bagi pencinta seni, anda pasti akan terpana melihat betapa powernya penghasilan lebih daripada 30 buah lukisan yang terpamer di muzium ini.

Bukan sekadar untuk dilihat, tujuan utama lukisan 3D ini dihasilkan adalah untuk anda berposing dengan latar belakang lukisan ini. Anda boleh berpura-pura menjadi tukang gunting rambut kepada Tunku Abdul Rahman, berlawan dengan Darth Vader dan banyak lagi.

Tak cukup lagi? Dah puas berposing di samping lukisan-lukisan yang realistik ini anda juga dapat merasai pengalaman unik yang dipanggil Augmented Reality di mana animasi akan dipaparkan menggunakan skrin besar di sekitar anda!

Sepanjang berada di dalam bilik ini, anda boleh beraksi secara kreatif kerana pihak muzium akan merakam video dan menangkap gambar sepanjang masa anda di dalam dunia AR ni.

Sekiranya anda merancang untuk ke sini, anda boleh menuju ke Central Market dan naik ke level 2, kedudukannya adalah berhampiran dengan bahagian belakang pasar.

4. Masjid Negara
 

Tengah seronok makan angin sekitar KL ni, tiba-tiba terdengar bunyi azan, tapi di mana nak solat? Untuk tujuan ini, mai singgah solat di Masjid Negara. Sambil-sambil tu, bolehlah melihat keindahan masjid yang menjadi lambang keagungan agama Islam di Malaysia ni.

Untuk pengetahuan anda, masjid yang dibina antara tahun 1963 dan 1965 ini terletak di dalam kawasan seluas 13 ekar dengan bangunan utamanya berdiri di atas kawasan berkeluasan 3 ekar.

Sebelum pembinaan masjid ini, arkiteknya, Baharuddin Abu Kassim telah melakukan kajian ke atas masjid-masjid yang terdapat di Sepanyol, UAE, Arab Saudi, Iran, Pakistan, India dan Turki.

Ingin melihat sendiri keindahan pembinaannya? Datanglah ke Masjid Negara kalau ke KL nanti ya?

3. Blastacars Malaysia
 

Terletak di tingkat 5 Sungei Wang Plaza, Blastacars Malaysia adalah sebuah trek indoor yang berkepanjangan 200 meter di mana anda boleh berlumba sepuas hati menggunakan Drift Karts yang disediakan.

Tahap keselamatannya? Jangan risau, kart yang dihasilkan dari New Zealand ini telah direkabentuk dengan teliti untuk memenuhi standard keselamatan ketat yang telah ditetapkan oleh negara tersebut. Di samping itu, sebelum bermulanya perlumbaan, anda akan diberikan briefing dalam bentuk video dan juga training daripada kakitangan mereka sendiri.

Terdapat 3 pilihan ‘speed setting’ yang ditawarkan iaitu Novice, Advance dan Pro. Untuk menaiki kart Pro yang memiliki enjin berkuasa 390cc, anda perlu menunjukkan kemampuan mengawal kart Advance terlebih dahulu. Kalau staff di sini mendapati anda layak, anda akan menerima ‘Black Card License’ yang membolehkan anda membawa kart Pro.

Sampai bila nak tengok orang lain berlumba dan driftkan? Inilah peluangnya untuk cuba sendiri!

2. Muzium Negara
 

Siapa yang tak tertarik dengan bangunan yang satu ni, terletak di tengah-tengah bandaraya moden KL adalah sebuah bangunan dengan seni bina istana Melayu klasik, Muzium Negara. Sesuailah dengan fungsinya yang mempamerkan koleksi peninggalan lama sejak sebelum wujudnya negara Malaysia sehinggalah masa kini.

Muzium ini terbahagi kepada beberapa buah galeri iaitu Galeri Pra-Sejarah / Sejarah Awal yang terletak di tingkat satu di mana anda dapat melihat pameran tentang pembentukan kepulauan Melayu dan artifak yang ditemui di tapak-tapak arkeologi.

Seterusnya adalah galeri Kerajaan-Kerajaan Melayu, galeri Era Kolonial dan terakhir sekali adalah galeri Malaysia Kini.

1. Muzium Kesenian Islam Malaysia
 

Muzium Kesenian Islam Malaysia yang terletak di Tasik Perdana ini menempatkan sekitar 7 ribu artifak di dalam 12 buah galerinya yang dibahagikan mengikut jenis bahan pameran.

Muzium ini menggunakan 2 tingkat untuk galeri tetap dan 2 bahagian galeri untuk pameran sementara. Untuk galeri yang tetap, di tingkat 1 terdapat galeri senibina, quran dan manuskrip, India, China dan Melayu. Tingkat 2 pula menempatkan galeri tekstil, barang kemas, senjata, syiling, besi, kayu dan seramik.

You Might Also Like

0 comments

Powered by Raja Eyrie. Powered by Blogger.

Featured Post

Kontraktor Rumah Penipu, Scammer Dan Mesti Di Ban Orang Malaysia

Hati-hati dengan kontraktor rumah tidak berdaftar! Di bawah adalah list kontraktor rumah yang giat menipu dan melarikan duit pemilik-pemilik...

Disable text selection (prevent copy and paste)