Makanan (Diet) Untuk Bina Badan

2:47 PM

Hai kepada pembaca-pembaca saya sekalian,

Apabila kita berbicara tentang membina otot, perkara paling penting yang perlu dititikberatkan adalah diet. Anda memang boleh bersenam sekeras mana yang anda suka, tapi kalau pemakanan tidak dijaga, hasilnya tidak ke mana.

Badan anda banyak bergantung pada nutrient yang diserap. Terdapat banyak pilihan yang sesuai di kedai menjual supplement. Yang penting juga cara pemakanan di rumah. Elakkan mengambil banyak gula, gram, minyak dan makanan pedas.

Putih Telur

Ada sebab mengapa setiap ahli bina badan yang berjaya di dunia menggunakankan putih telur ke dalam diet mereka. Dengan protein kepada nisbah lemak 60:1, putih telur adalah salah satu bentuk protein terbaik di dunia.

Ayam

Untuk membina otot yang besar dan padat, daging tanpa lemak seperti ayam dan dada ayam belanda harus menjadi keutamaan dalam diet setiap ahli bina badan. Selain daripada menyediakan sumber protein berkualiti tinggi yang bagus, ia juga rendah kandungan lemak tepu dan trans.

Ikan

Ikan mengandungi banyak asid lemak yang berguna untuk otot. Omega-3 yang terdapat dalam ikan juga dapat membantu menyokong proses pembinaan otot.

Ikan laut dalam seperti salmon, tuna, trout dan sardin adalah sumber terbaik protein dan lemak yang sihat.

Kekacang

Jika anda serius tentang membina otot, anda tidak boleh mengabaikan kehebatan kacang dan kekacang. Apabila orang biasanya berfikir makanan bina badan, mereka segera merujuk kepada pelbagai daging tanpa lemak, tetapi apa yang mereka tidak sedar bahawa kacang adalah sumber protein dan serat yang lazat dan amat berkhasiat.

Serat adalah penting untuk mengekalkan pergerakan usus biasa yang normal dan sihat serta tindak balas insulin yang betul - adalah kritikal untuk pertumbuhan otot sebagai bantuan dalam penyerapan dan penggunaan pelbagai jenis nutrien dan makanan tambahan yang diambil oleh ahli bina badan.

Daging Merah

Daging tanpa lemak kaya dengan protein, besi, zink dan vitamin B. Daging merah mempunyai kalori yang tinggi bagi setiap nisbah hidangan, sangat bagus untuk mendapatkan lebih banyak protein.

Walau bagaimanapun, daging merah mempunyai tinggi kandungan lemak tepu, maka tidak perlu dimakan setiap hari. Daging merah dimasukkan ke dalam diet mingguan bersama-sama ayam, ayam belanda dan ikan.

Karbohidrat Glycemic

Otot tidak dibina dengan protein sahaja. Anda juga memerlukan sumber slow-burning carbohydrate untuk menjana dan mengekalkan otot anda seperti oat dan ubi keledek.

Apabila anda bersenam, otot glikogen (karbohidrat yang disimpan dalam otot anda) menjadi sumber utama bahan api. Jika tahap glikogen berkurangan dalam latihan yang keras, intensiti anda mula berkurangan dan lebih penting lagi, badan anda mula untuk menggunakan otot anda untuk sumber tenaga dan dengan itu menyebabkan otot anda makin merosot! 

Air

Ahli bina badan disyorkan untuk minum 10 liter air sehari. Ini dapat membantu proses memina otot dan membakar lemak tepu.

Protein Whey

Protein tambahan sangat penting kerana protein yang sebegini dapat diserap dengan cepat oleh badan kita. Adalah disyorkan untuk mengambil 1.0 – 1.2 gram protein untuk setiap 1 pound berat badan anda.

Kesimpulan

Jika anda benar-benar ingin mendapatkan bentuk badan yang menarik, pemakanan adalah amat penting selain cara workout yang betul dan sempurna. Jika anda telah melakukan kedua-duanya, Insyaallah anda akan mendapat bentuk badan yang ideal dalam masa yang singkat.

Dan jangan lupa untuk dapatkan produk supplemen bina badan yang Raja Eyrie sarankan seperti di bawah..



You Might Also Like

0 comments

Powered by Raja Eyrie. Powered by Blogger.

Featured Post

Kontraktor Rumah Penipu, Scammer Dan Mesti Di Ban Orang Malaysia

Hati-hati dengan kontraktor rumah tidak berdaftar! Di bawah adalah list kontraktor rumah yang giat menipu dan melarikan duit pemilik-pemilik...

Disable text selection (prevent copy and paste)